A Román Kormány Határon túli Hivatala meghívására 20 fős delegáció utazott Bukarestbe 2010. szeptember 7-én négynapos látogatásra. Nagy megtiszteltetés volt számomra, hogy én is tagja lehettem a kiutazó csoportnak. A delegáció vegyes összetételű volt. Volt köztünk országgyűlési képviselő, három ortodox pap, polgármester, kisebbségi önkormányzati elnökök, tanárok, a kultúra képviselői.
A csoport vezetője Éva Iova, a Foaia Romaneasca lap és könyvkiadó igazgatója volt.
7-én reggel indultunk Gyuláról tizenhatan busszal. Négy fő repülővel jött Budapestről. Este19 órára értünk bukaresti szálláshelyünkre, a Tiny Club Hotelbe. Vendéglátóink nagyon komolyan megszerveztek mindent. A szállodában minden személy külön szobát kapott.
Másnapi programunk parlamenti látogatással kezdődött. Viorel Bedea szenátor és Eugen Tomac, a Határon túli Hivatal államtitkára köszöntött bennünket. Csoportvezetőnk bemutatta küldöttségünk tagjait. Említést tett a magyarországi választásokról, az „etnobizniszről” - cigányok regisztráltatják magukat románnak -, és az oktatásról.
Bementünk a parlamenti ülésre, ahol az elnök a vitát félbeszakítva köszöntötte küldöttségünket. A parlamenti képviselők felállva, tapssal üdvözöltek bennünket.
Innen a Külügyminisztériumba látogattunk. A külügyi államtitkár fogadott bennünket. Csoportvezetőnk azt kérte, nyújtsanak segítséget a lapkiadó működéséhez,. a budapesti ortodox pap kérte a magyarországi ortodox templomok felújításának támogatását. Az államtitkár ígéretet tett, hogy keresni fogják a megoldást.
Ebéd után az Adevarul újság szerkesztőségébe látogattunk. Téma volt az autonómia, az „etnobiznisz” és felmerült a román nyelvű újságok együttműködésének kérdése is.
Innen a Néprajzi Múzeumba, majd a Román Televízióba (TVR)vezetett utunk.
Vacsora után városnézés volt a program. Ellátogattunk egy 1817-ben nyitott sörházba, és utcai vígasságon is jártunk. Ezek utcára kitelepült éttermek, zenés szórakozóhelyek.
A harmadik nap az ortodox patriarcha rezidenciájára mentünk.(Ortodox Palota)
Rövid beszélgetés után bemutatták televízió- és rádió stúdiójukat, üléstermüket és megcsodáltuk a palota gazdagságát. Mivel a patriarcha misén volt, így a titkára és a helyettese fogadta csoportunkat.

Innen a Kormányhivatalba mentünk, ahol a Határon túli Hivatal államtitkára várt bennünket. A beszélgetés egy hatalmas kerek asztalnál folyt, ahol minden személynek román címerrel ellátott névkártya jelezte a helyét.
A Kormány hivatalából a Román Kultúra Házába látogattunk el. Itt az intézmény igazgatója mondott beszédet, majd a két ország kapcsolatának bővítéséről történt megállapodás.
Utunk újra a Parlamentbe vezetett, ahol William Brinza fogadott bennünket. Ígéretet tett,
hogy anyagi támogatásukon túl az államközi tárgyaláson a napirendre tűzik a jelzett választási visszásságokat is.
A parlamenti ebéd után a Cotroceni palotába, az államfő hivatalába mentünk. Traian Basescu mindenkit személyesen, kézfogással köszöntött. Közel másfél óráig tartott a beszélgetés. Csoportunk vezetője Létavértest is megemlítette a bemutatás alkalmával.
A látogatás végeztével közös fotó készült az államfővel. Vacsoránk egy tóparti vendéglőbe volt.
 Fotók: Magánarchívum
Negyedik nap az Oktatási Minisztériumban az oktatási miniszterrel találkoztak delegációnk oktatásüggyel foglalkozó tagjai.
Délelőtt 11 óra előtt szállt fel gépünk Bukarestből. Utazásunk költségeit a Román Kormány Határon túli Hivatala fizette.
Fárasztó, élményekben nagyon gazdag utazás volt, és felejthetetlen marad számomra.
Krizsán Gábor
Létavértesi Román Kisebbségi Önkormányzat
elnöke
Szerző: turoczi  2010.09.30. 18:11 Szólj hozzá!

Címkék: önkormányzat román 2010 kisebbségi létavértes

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.